نقشه جامع علمی کشور

اولویت‌های علم و فناوری در سند نقشه جامع علمی کشور

فصل سوم: اولویت‌های علم و فناوری کشور

3-1 .اهـداف اولویت بنـدی و رویکـرد پشتیبانـی از اولویت‌ها
اســتخراج اولویت‌های علم و فناوری کشــور در ســند حاضر حاصل ترکیب رویکردهای مزیت محور، نیازمحور، مرزشــکن و آینده‌نگر اســت. بر این اساس و به منظور تحقق اولویت‌ها، نوع پشتیبانی از آنها بسته به وضع موجود علوم و فناوری‌های مرتبط و نوع توســعه کمی، تحــول و ارتقای کیفی موردنظر در طیف وســیعی از پشتیبانی‌های فکری، مالی، قانونی، منابع انســانی و مدیریتــی متغیر خواهــد بود. برخــی رویکردهای پشتیبانی از اولویت‌های علم و فناوری عبارتند از:
– هدایت ســرمایه‌گذاری‌ها از طریق برنامه‌های پنج‌ســاله و بودجه‌های سالیانه، ردیف‌ها و تسهیلات مالی متمرکز،
– هدایــت نظام آموزش برای تأمین و جذب نیروهای نخبه و متخصص موردنیاز در حوزه‌های اولویت‌دار،
– اصــلاح و ایجاد ســاختارها و فرایندها، تنظیــم و تدوین و تصویب سیاست‌ها و ضوابط تشویقی خاص برای رشد سریع (میان‌بر) در حوزه‌های اولویت‌دار.
3-2 .اولویت‌های علم و فناوری کشور
از آنجــا که حصول اطمینان از رشــد و شــکوفایی در برخی از اولویت‌ها نیازمند توجه، هدایت و پشــتیبانی در ســطوح کلان مدیریتی کشور است و در برخی دیگر رشد و توسعه با پشتیبانى مدیریت‌های میانی و تخصیص غیرمتمرکز منابع حاصل خواهدشد، اولویت‌ها به ترتیب در سه سطح الف ، ب و ج  تنظیم شده‌اند. این دسته‌بندی ناظر بر نحوه و میزان تخصیص منابع، اعم از مالی و انسانی و توجه مدیران و مسئولان است.
اولویت‌های الف:
در فناورى:
 فناورى هوافضا – فناورى اطلاعات و ارتباطات – فناوری هسته‌اى – فناورى‌هاى نانو و میکرو – فناورى‌هاى نفت و گاز – فناورى زیستی – فناورى‌هاى زیست‌محیطى – فناورى‌هاى نرم و فرهنگى.
در علوم پایه و کاربردی:
ماده چگال – سلول‌های بنیادی و پزشــکی مولکولــی – گیاهــان دارویی – بازیافــت و تبدیل انرژی – انرژی‌های نو و تجدیدپذیر -رمزنگاری و کدگذاری – علوم شناختی و رفتاری.
در علوم انسـانی و معـارف اسـلامی:
مطالعات قرآن و حدیــث – کلام اســلامى – فقــه تخصصــی – اقتصــاد، جامعه شناسى، علوم سیاسى، حقوق، روانشناسى، علوم تربیتی و مدیریت مبتنى بر مبانى اسلامى  – فلسفه‌های مضاف متکی بر حکمت اســلامی – فلسفه ولایت و امامت – اخلاق کاربردى  و حرفه‌اى اسلامى – سیاستگذارى و مدیریت علم، فناورى و فرهنگ – زبان فارسى در مقام زبان علم.
در سـلامت:
سیاســت‌گذارى و اقتصــاد ســلامت – دانش پیشگیرى و ارتقاى سلامت با تأکید بر بیمارى‌هاى داراى بار بالا و معضلات بومى – الگوهاى شیوه زندگى سالم منطبق با آموزه‌هاى اسلامى – استفاده از الگوهاى تغذیه بومى.
در هنر:
حکمت و فلســفه هنر – هنرهای اســلامی ایرانی – هنرهای مرتبط با انقلاب اســلامی و دفاع مقدس – اقتصاد هنر – فیلم و سینما – رسانه‌هاى مجازى با تأکید بر پویانمایی و بازی‌هاى رایانه‌ای – معماری و شهرسازى اسلامی ایرانی – موسیقى سنتى و بومى ایران – ادبیات، شعر و داستان نویسى – طراحی هنرى ایرانی اسلامی، لباس و فرش ایرانی.
اولویت‌های ب:
در فناورى:
لیزر – فوتونیک – زیست حسگرها – حسگرهاى شیمیایى – مکاترونیک – خودکارسازی و روباتیک – نیمه‌رساناها – کشتى‌ســازى – مواد نوترکیب – بسپارها (پلیمرها) – حفظ و احیاى ذخایر ژنی – اکتشاف و استخراج مواد معدنى – پیشبینى و مقابله با زلزله و سیل – پدافند غیرعامل.
در علـوم پایه و کاربردی:
ژئوفیزیک- ایمنی زیســتی – بیــو انفورماتیک – اپتیــک – فیزیک انرژیهــای بالا و ذرات بنیادی – محاســبات و پردازش اطلاعــات کوانتومی – نجوم و کیهان شناســی – فیزیــک اتمی و شــتاب دهنده‌ها – علوم ژنی – محاسبات نرم و سیستم‌های فازی – توپولوژی.
در علوم انسـانی و معارف اسلامى:
اخلاق اسلامى و مطالعات بین رشته‌اى آن – الهیات – عرفان اسلامى – فلسفه – غرب شناسى انتقادى – کارآفرینى و مهارت افزایى – تاریخ اســلام و ایران و انقلاب اســلامى – مطالعات زنان و خانواده مبتنى بر مبانى اســلامى – تاریخ علم (با رویکرد تاریخ اسلام و ایران) – جغرافیای سیاسی.
درسلامت:
داروهاى جدید و نوترکیب – مدیریت اطلاعات و دانش سلامت – طب سنتى – تجهیزات پزشکى – سلولى و مولکولى – ژن درمانى – فراورده‌هاى زیستی – فناورى تغذیه .
در هنـر:
مطالعات انتقادی هنر مــدرن – مطالعات تطبیقی حوزه‌های هنر – هنرهاى سنتى و صنایع دستى – خوش‌نویسى – هنرهاى نمایشى – مباحث میان رشته‌اى هنر و شاخه‌هاى علوم با تأکید بر نگاه اسلامى.
اولویت‌های ج:
در فنـاورى:
اپتوالکترونیک – کاتالیســت‌ها – مهندســى پزشــکى – آلیاژهاى فلزى – مواد مغناطیســى – سازه‌هاى دریایى – حمل و نقل ریلى – ایمنى حمل و نقل – ترافیک و شهرسازى – مصالح ساختمانى سبک و مقاوم – احیای مراتع و جنگل‌ها و بهره‌برداری از آنها – فناورى‌هاى بومى.
در علـوم پایه و کاربردی:
جبــر و ریاضیات غیرخطی – ریاضیــات گسســته و ترکیباتــی – آنالیــز تابعی و همســاز – سیســتم‌های دینامیکــی و احتمال – کنترل و بهینه‌ســازی – زیســت ریاضی – پلاســما – بیوفیزیک – فیزیک سیستم‌های پیچیده – بیوشیمی – شیمی سبز – مواد سیلیکونی – تکتونیک و زمین‌شناســی مهندســی – فراوری و استحصال و تلخیص مــواد آلی و معدنی – مخاطرات زیســت‌محیطــی – تغییرات اقلیمی – اقیانوس شناســی و علوم دریایی – تنش‌های زیستی و غیرزیســتی – تولید ارقام و گونه‌های مناسب با بهره‌برداری از تنــوع زیســتی – بهینه‌ســازی الگوی کشــت منطقه‌ای – جامعه‌شناسی زیستی.
در سـلامت:
علوم میان‌رشــته‌اى بین علوم پایه با علوم بالینی – مقابله با انواع اعتیاد – ایمنى غذایى – امنیت غذایى.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *