تعاریف و مفاهیم

آشنایی با مفاهیم مرتبط با مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری

 

ایده: چکیده‌ای از فکر به صورت خام است که دارای هماهنگی و منطق بوده و قابلیت اجرا داشته باشد.

صاحبان ایده: شخص یا تیم حقیقی مبتکر و صاحب ایده نو در سطوح مختلف تحصیلی.

واحد فناور: واحدهای فناور (شرکت‌ها) دارای هویت حقوقی مستقل از پارک و مرکز رشد هستند و با توجه به اساسنامه یا سایر اسناد قانونی در زمینه تحقیقات کاربردی و توسعه­‌ایی، طراحی مهندسی، مهندسی معکوس، انتقال فناوری، ارائه خدمات تخصصی در راستای تجاری کردن نتایج تحقیقات فعالیت می­‌نمایند. این واحدها از جمله شرکت‌های خصوصی و هسته‌­های تحقیقاتی کارآفرین هستند.

دوره پیش رشد: دوره‌­ایی است که در آن به افراد یا گروه­‌هایی که دارای ایده­‌های نوآورانه هستند، مشاوره و آموزش‌­های لازم برای آشنایی با بازار، شناسایی گروه کاری، تثبیت ایده کاری و ایجاد هویت­ حقوقی مستقل داده می‌شود. درصورت موفقیت در این دوره و کسب هویت مستقل حقوقی، واحدهای نوپا می­‌توانند متقاضی استقرار رسمی در مرکز رشد شوند. مدت زمان استقرار در دوره پیش رشد 6 ماه و حداکثر تا 9 ماه قابل تمدید است.

دوره رشد: دوره‌­ای است که طی آن واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد به معیارهای رشدیافتگی دست یافته و پس از آن از مرکز خارج می­‌شوند. طول دوره استقرار در دوره رشد حداکثر 3 سال است.

 

مرکز نوآوری: چرخه حمایت از ایده‌های نوین و دانشی تا مرحله تبدیل شدن به محصولات فناورانه قابل عرضه به بازار، رسالت اصلی پارک‌ها و مراکز رشد محسوب می‌شود. از این رو، مراکز نوآوری با هدف حمایت از افراد مستعد و خلاق – با چشم‌انداز توسعه فن‌آفرینی – از طریق ایجاد بسترهای حمایتی مناسب، زمینه پرورش ایده‌های نو و کاربردی را به عنوان نخستین گام چرخه فراهم می­‌آورد. این مراکز زیر نظر مراکز رشد و وابسته به پارک هستند. در مرکز نوآوری صرفا تیم‌­های نوآوری پذیرش می­‌شوند.

اهداف مرکز نوآوری
– بسترسازی برای پیاده‌سازی ایده‌های نو مبتنی بر دانش توسط صاحبان ایده
– ایجاد زمینه مناسب برای ظهور و حمایت از خلاقیت نیروهای جوان
– پذیرش نوآوران و کمک به ایجاد، پرورش و بقا فعالیت نوآورانه و هدایت آنها به سمت فعالیت‌های گروهی
– هدایت نوآوران به سمت ثبت اختراع، شرکت در مسابقات علمی و جشنواره‌ها و ایجاد تسهیلات برای ادامه فعالیت در قالب پذیرش در مراکز رشد

وظایف مرکز نوآوری
·    پذیرش صاحبان ایده
·    کمک به ایجاد، پرورش و بقاء فعالیت نوآورانه
·    هدایت صاحبان ایده برای پیاده‌سازی ایده از طریق ارائه خدمات و مشاوره‌­های مورد نیاز
·    تشویق و ترغیب نوآوران به راه‌اندازی کسب و کارهای دانشی
·    ایجاد تسهیلات برای ادامه فعالیت در قالب پذیرش در مراکز رشد واحدهای فناور
·    تلاش برای فراهم آوردن حمایت‌های قانونی برای حفظ حقوق مالکیت فکری
·    حمایت از صاحبان ایده در راستای کاربردی نمودن ایده‌های علمی

مزایای پذیرش و استقرار در مرکز نوآوری
·    بهره‌مندی از خدمات مرکز نوآوری
·    هم‌افزایی از طریق ارتباط با سایر تیم­‌های نوآور و خلاق عضو مرکز نوآوری
·    آشنایی با فضای کسب‌وکار خصوصی

 

مرکز رشد واحدهای فناور: مرکز رشد در تعریفی کلیشه­‌ای و متداول، مرکزی است تحت مدیریت متخصصین حرفه­‌ای که با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای جدید توسط کارآفرینانی که در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه­‌های مختلف منتهی به فناوری متشکل شده‌­اند و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فن دارند، پشتیبانی می­‌کند.

براساس تعریف فوق، می­‌توان دریافت که مرکز رشد یک سازمان حمایتی است. این مرکز از کارآفرینانی که به دنبال راه­‌اندازی کسب و کارهای جدید و فناورانه هستند، حمایت می­‌نماید تا بتوانند ضمن راه­‌اندای کسب و کار جدید و مبتنی بر دانش، در جامعه شغل ایجاد نموده و با ارائه کالاها و خدمات تخصصی و فناورانه خود، هم سطح فناوری را در جامعه بالا برده و هم بتوانند از این رهگذر منافع مادی خود را تامین نمایند. بنابراین نوپا بودن کسب و کار، جدید، تخصصی و فناورانه بودن موضوع آن و قابلیت تجاری‌شدن محصولات (کالا / خدمات) آن واحد نوپا، سه شاخص مهم  برای عضویت در مراکز رشد است.

مزایای پذیرش و استقرار در مرکز رشد:
    بهره‌مندی از مجاورت با متخصصین حرفه‌ای
    تسهیل در فرآیند تجاری‌سازی فناوری
    بهره‌مندی از خدمات مرکز رشد
بهره‌مندی از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

 

پارک فناوری: پارک فناوری یک سازمان دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و مراکز رشد و مراکز نوآوری به عنوان مراکز وابسته به پارک و تحت مدیریت آن فعالیت می‌نمایند. پارک فناوری همچنین می­‌تواند در دل خود شرکت­‌های کوچک و متوسط رشد یافته، پژوهشگاه­‌ها و مراکز تحقیق و توسعه (R&D) شرکت‌­های بزرگ و انجمن­‌های علمی را جای دهد.

 

مراکز سه­ گانه بالا (مرکز نوآوری، مرکز رشد واحدهای فناور، پارک علم و فناوری) می­‌توانند ایده­‌هایی را که منجر به تولید کالاهای جدید و فناورانه یا ارائه خدمات جدید، تخصصی و فناورانه می­‌شوند، پذیرش نمایند. همچنین شرکت­‌هایی که کالا و خدمات آنها ساخته و آماده شده و در حال حاضر قابلیت تجاری‌­سازی دارند نیز، می­‌توانند در مرکز رشد یا پارک فناوری پذیرش شوند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *