مرکز رشد محل استقرار و فعالیت هستهها و شرکتهای نوپایی است که در نظر دارند با استفاده از تخصص افراد خود، شرکتی را راهاندازی نموده و در زمینه ایجاد محصولات (کالا/خدمات) جدید، دانشی و فناورانه فعالیت نمایند؛ گروههایی که به تازگی فعالیت خود را شروع نموده یا در حال شکلگیری هستند. منظور از هسته گروهی از افراد هستند که در نظر دارند – با اراده محکم و قطعی – شرکتی را راهاندازی نمایند اما هنوز آن را به ثبت نرساندهاند و در حال انجام مراحل قانونی ثبت هستند. مرکز رشد از این هستهها حمایت نموده و قابلیت پذیرش آنها را دارد. لازم به ذکر است که هسته باید حداکثر 6 ماه پس از پذیرش، شرکت خود را به صورت قانونی به ثبت برساند، پس براساس اینکه در حال حاضر در چه شرایطی هستید، میتوانید فرم پذیرش در مرکز رشد را انتخاب و تکمیل نماید.
به دلیل بالا بودن ریسک و هزینه راهاندازی شرکت برای افراد جوان و کمتجربه، مرکز رشد تلاش میکند با حمایت از این افراد، ریسک کار را برای آنها کاهش داده و با ارائه خدمات به آنها، توان شرکت را برای شکلگیری، ساخت محصول و تجاریسازی آن افزایش دهد. هدف مرکز رشد تاکید مستقیم بر ساخت یک محصول خاص نیست بلکه تلاش دارد با حمایتهای خود به تشکیل شرکتهایی توانمند، خلاق و نوآور کمک نماید تا آن شرکتها بتوانند محصولات جدید و فناورانه تولید نموده و آنها را تجاری کنند. در نهایت، این افراد توانستهاند در قالب شرکت برای خود شغلی ایجاد کنند که میتواند درآمد خوبی برای متولیان خود به ارمغان آورد و محصول آنها نیز توانسته است به صنعت کشور خدمت نماید. این شرکتها به مدت سه سال در مرکز رشد عضو خواهند بود و در این مدت اقدام به ساخت و فروش محصول خود خواهند نمود. بعد از آن میتوانند در صورت احراز شرایط پذیرش در پارک و تمایل خود، برای پذیرش در پارک فناوری اقدام نمایند.
برای پذیرش در مرکز رشد به موارد زیر نیاز است:
- تیم کاری متخصص: منظور افرادی است که در زمینه خاصی دارای تخصص باشند و بتوانند موضوعی را که برای شرکت پیشبینی نمودهاند، به سرانجام برسانند. همچنین علاوه بر افرادی با تخصص مرتبط با بخش فنی شرکت، به افرادی با تخصصهایی به منظور انجام امور اداری و بازاریابی شرکت نیاز دارید.
- ایده محوری: هسته/شرکت باید برای خود یک ایده محوری انتخاب نماید. ایده محوری در نهایت منجر به ارائه یک محصول جدید و فناورانه میشود و شرکت میتواند آن را تجاری نماید. ایده محوری براساس شناخت تیم کاری از بازار و درک کاستیها و نواقص فناورانه موجود و همچنین توان تیم کاری برای ساخت آن، انتخاب میشود. موضوعات پژوهشی و مطالعاتی نمیتوانند به عنوان ایده انتخاب شوند، چرا که پیشفرض این است که مطالعات و پژوهشهای مربوط به ایده پیشتر انجام شده است و شرکت درصدد ساخت و تجاریسازی آن است.
- برنامه کاری: شرکت برای راهاندازی کسب و کار، ساخت محصول و تجاریسازی آن باید یک برنامه کاری (Business Plan) با رویکرد سه ساله ارائه دهد. براساس آن شرکت میتواند مسیر حرکت خود را برای سه سال آینده از نظر تیم کاری، محصولات، بازارها و حوزه مالی، برنامهریزی نماید.
فرم درخواست پذیرش هسته تحقیقاتی در مرکز رشد علم و فناوری را، فقط برای آگاهی از نوع اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل فرایند پذیرش در سامانه اطلاعاتی، دریافت کنید.
فرم درخواست پذیرش شرکت در مرکز رشد علم و فناوری را، فقط برای آگاهی از نوع اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل فرایند پذیرش در سامانه اطلاعاتی، دریافت کنید.
بدون دیدگاه